lortmaja

Ledigheten

Publicerad 2012-12-05 18:55:34 i Allmänt,

Någor jag uppskattar med att jobba är att fritidens konturer blir tydligare, än när jag var student och hade en närmast rutinlös tillvaro. Jag mår bra av rutiner, även om det innebär alldeles för tidiga morgnar. Även om jag hade mer fritid som student, så satt det dåliga pluggsamvetet ständigt bredvid mig i fiket eller när jag ägnade mig åt annat, än plugg. Vi kom aldrig riktigt överens, kanske för att disciplinen och motivationen inte infann sig förrän det började bli skarpt läge? Till och med på helgerna kunde det titta förbi och undra om jag inte borde plugga lite. Förmodligen hade jag extra dåligt samvete det sista året för att examensarbetet släpade efter mig i vad som kändes som en evighet. Usch. Det är inget jag rekommenderar.
 
Nu när alla kurser är godkända, examensbeviset har kommit och när jag har kommit in i jobbet mer, kan jag ofast känna mig ledig på riktigt när jag stänger jobbdörren efter mig och promenerar hemåt. Jag kan lägga mig i soffan under täcket och bli djupt försjunken i en spännande dokumentär, strosa omkring på stan, träffa en vän över en fika eller bara pyssla på här hemma, utan att ha det dåliga pluggsamvetet i hasorna. Och det känns så himmelskt skönt. Dock så tycjer jag att det är svårt att släppa alla tankar på jobbet när helgen kommer, för då kommer alla jobbreflektioner kommer ikapp. Om någon har något bra förslag på hur man gör detta, så är jag idel öra!
 
Men, jag vill också passa på att ge er som studerar en eloge, för att ni kämpar på och gör det så bra! Heja er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela