lortmaja

Svettigt

Publicerad 2012-09-06 18:43:00 i Allmänt,

Sent igårkväll spenderade jag en tiden med att läsa in olika texter och lägga över filerna på Soundcloud, eftersom språkstudion på jobbet inte fungerade. Kände mig väldigt ambitiös och pedagogisk med mitt upplägg inför denna dag. Men det blev inte riktigt så som jag hade tänkt. Efter en kort genomgång ber jag eleverna gå till datasalen. Precis när jag är på väg att släppa in eleverna där, så kommer en vikarie med sin klass tågandes bakom. Förvirring uppstår, då hon hävdar att hennes elever ska vara i datasalen. Problemet löser sig smidigt genom att jag erbjuder mig att ta en annan datasal..
 
Efter några minuter kan eleverna logga in på sina datorer och gör dig redo att börja lyssna på ljudfilerna. Men allt eftersom elevnera tar på sig hörlurarna skakar de på huvudet och säger att ljudet inte fungerar. Ganska snart inser vi att inga hörlurar fungerar.... Nåväl, bara att finnas sig i situationen och försöka komma runt undervisningens ramfaktorer eller kanske borde det heta ramhinder?
 
Hittar snabbt en tredje datasal och ber eleverna logga ut och gå till den tredje salen. Minuterna går. Väl framme vid den nya datasalen är jag precis på väg att låsa upp dörren, då min nyckel helt sonika av. Jag börjar nästan tro att någon driver med mig. Får ut den som tur är. Hämtar en kollega som får komma och låsa upp salen, medan eleverna snällt väntar några minuter till på att få komma igång. I den nya salen sätter sig eleverna och loggar in. Tiden går. Nu fungerar nästan alla hörlurar, men inte alla. Det var ju i alla fall bättre än att inga lurar fungerar.
 
Till slut kan jag i alla fall ge eleverna länken där ljudfilerna finns. De skriver in adressen i sökfältet och försöker komma in på sidan, men vad händer? Ingenting! Länkarna fungerar tydligen inte. Så det slutar med att jag får logga in på varenda elevdator för att komma åt min sida där jag lagt upp filerna. Så ja, efter ungefär en halvtimme har alla äntligen kommit åt sina ljudfiler och kan börja lyssna. Puh.
 
... Och folk undrar varför lärare inte använder sig mer av teknik i undervisningen...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela