lortmaja

Boveten och hur "maten" valde mig

Publicerad 2013-04-08 20:00:00 i Allmänt,

 
Jag lånade en yoga-bok igår, för fridens och hälsans skull. I boken gavs det tips på olika frukostar som ska vara hälsosamma och rena för kroppen. Ett av målen var bovetegröt. Små kulor av bovete som man kan göra gröt på. Sådana måste jag ha, tänkte jag. Så sent igår kväll efter ett besök hos S, tog jag cykeln till ICA för att investera i min nya, hälsosamma livsstil. Gick förväntansfullt till hyllan för sädesslag och frukostvaror och började söka med blicken. Havregryn, fiberhavregryn, mannagryn, flingor och müsli...Men ingen bovete! Rannsakande hyllan igen, med samma resultat. Boveten fanns inte! Besvikelse! Med tunga steg lämnade jag hyllan och fortsatte vandringen genom butiken.
 
Passerade både den ena och den andra godsaken. De lockade på mig likt förförande älvor, med kladdkakor, bullar, muffins, chokladbollar och krämiga glassorter. Men eftersom jag har en sådan karaktär och disciplin lät jag mig inte förföras. Men så var jag framme vid mjölkkylen. Jag öppnade dörren och tog ett mjölkpaket och råkade snegla lite för mycket åt vänster. Där låg en stackars Frödinge ostkaka och såg på mig med ledsam blick. Jag tvekade en sekund, innan jag stängde kylen och fortsatte gå, trots att ostkakans rop på hjälp hördes i hela butiken. Till slut stod jag inte ut med detta vädjande. Jamen, okej då, suckade jag och vände om mot kylen igen. Jag kan tala om att ingen var gladare än ostkakan när jag tog den från det kalla vinterklimatet i kylen!
 
Sedan kom jag på att jag nog behövde köpa lite Digestive också. Alltid bra att ha, liksom. När jag slutligen gick förbi den sista hyllan för att betala blev jag nästan påhoppad, av ostkrokarna. Snabbt väjde jag undan och kom äntligen fram till kassan. Hälsade på kassörskan och lade upp mina varor på rullbandet. Den lyckliga ostkakan, mjölken, kexen och.... OSTKROKAR!? På något sätt hade de lyckats hoppa ner i min korg, utan att jag märkte det. Suck.15 minuter senare cyklade jag skyndsamt hemåt i vårkylan med mina nyttigheter:
 
-en mjölk
-en Frödinge ostkaka
-ett paket Digestive
- en påse ostkrokar.
- och ingen bovete. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela