lortmaja

Skräll?

Publicerad 2013-03-12 22:03:00 i Allmänt,

Skolan är såklart en av mina hjärtefrågor och mitt hjärta klappar för den kommunala skolan, även om det finns mycket att förbättra där. Av principskäl är jag emot friskolor, dock finns friskolor som är bra ur vissa synpunkter. Men, det jag ogillar skarpt är uppdelningen av elever som sker i högre utsträckning nu, i och med de hundratals friskolor som har ploppat upp de senaste åren. De har lett till en tydligare sortering och segregering av flitiga, framgångsrika elever och "de andra".
 
Den idén tror jag inte på, eftersom det skapar tydliga klasskillnader, där man praktiserar att lika barn leker bäst. Och vad händer med tankesättet mot det som är olika och främmande? Jo, det knakar och växer fram en massa fina fördomar om dem som inte ingår i lika barn-leken. Om de inte möter olikheterna som kan motbevisa fördomarna och föreställningarna, är risken stor att de befästs som sanningar. 
-Vad leder det till i längden?
-Kan vi verkligen skapa respektfulla och empatiska medborgare, om de inte blandas, stöts och blöts med varandra från barnsben?
Jag tror inte det. Snarare tvärtom.
 
Annat som jag ser är negativt är friskolor som inte håller vad de lovar, som har fler outbildade lärare än de kommunala skolorna, som knappt har några resurser för att stötta elever med olika svårigheter eller friskolor som endast tar in elever med toppbetyg och därmed utesluter stora grupper. Det finns många saker jag är kritisk mot. Det är såklart politikerna som påverkat den här riktningen av skolan  och skolan måste lyda de rådande direktiven...
 
 
Men, därför blev jag lite lättad när jag möttes av denna rubrik på SVT:s hemsida ikväll. 
 

Kraftig kritik mot friskolornas kvalitet

Skolinspektionens granskning visar: Nästan alla granskade friskolor brister när det gäller särskild stöd till elever. Många får också kritik för att undervisningen inte håller måttet

.Mer kan du läsa här:  http://www.svt.se/nyheter/sverige/friskolor-brister-i-stod-och-undervisning 

Go, Skolinspektionen!

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-03-16 09:55:47

Me like!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela