lortmaja

Ägget och makten

Publicerad 2014-04-08 21:43:00 i Allmänt,

 
Idag fick jag ett tidigt påskägg av en elev som slutade på min kurs. Jag tror aldrig att jag kommer bli så bortskämd med presenter, som jag är nu på mitt jobb. Säga vad man vill, men glad blir jag av dem. För man kan känna sig ganska ensam som lärare i klassrummet. Och otillräcklig. Man står där dag ut och dag in och undervisar. Ofta funderar jag på om detta är bästa sättet att lära ut på eller om de skulle lära sig bättre på något annat sätt. Det är svårt att mäta inlärning! Och sedan har man inte så stor aning om vad eleverna egentligen tycker om en.
 
Så som det alltid är, när det handlar om makt, där en har står i underläge och den andra har ett övertag. Även om jag inte upplever några tydliga sådana distinktioner mellan mig och eleverna, så är det klart att de gör det. Till syvende och sist är det ju jag, som lärare, som avgör en viktig del av deras framtid; när de ska få skriva det slutgiltiga provet och vilket betyg jag (tillsammans med andra lärare) bedömer att eleven kommer få. Det där som är så avgörande för om de kommer kunna söka en utbildning eller inte. Och det är de ju högst medvetna om och säkert påverkar det vår relation mer än jag märker av.
 
Men oavsett vad, blev jag glad över presenten idag. För det kom efter att eleven fått veta sitt betyg. Så jag ser det som att jag också fick ett godkänt betyg av hen - i form av ett ägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela