lortmaja

Vad skulle hända om du jobbade mindre?

Publicerad 2014-04-24 11:22:00 i Allmänt,

 
Har nyss sett det här programmet http://www.ur.se/Produkter/180676-De-obekvama-Underbara-Clara 
 
lånad bild av www.saltakvarn.wordpress.se
 
Håller med om det mesta. Både miljön och vårt mående skulle tjäna mer på att jobba mindre. Dock ska man såklart vara medveten om att alla inte har möjligheten och lyxen att kunna välja detta. En ensamstående förälder med lågavlönat jobb kan såklart inte jobba 6 timmar per dag. Och det passar heller inte alla. En del vill verkligen göra karriär och klättra på stegen och jobba dygnet runt (och kanske missa sina barns uppväxt...om man vill ha barn). Men att jobba 6 timmar skulle definitivt passa mig. Mindre stress, mer tid till nära och kära och familj (den dagen jag har det), mer stabilitet, ja.... Det mesta ser jag som positivt. Visst man får mindre pengar, men då får man helt enkelt spara till det man vill göra. Och det är också en tjusning i sig, i alla fall för mig som varit lite bortskämd med sådant. Och liksom Clara Lidström, tror jag att fler skulle må bättre av att våga tänka nytt om 8 timmars arbetsdag. Vad skulle hända om vi jobbade mindre? Hur lite kan vi nöja oss med? Vad är viktigast?
 
Se programmet vetja, 30 min och få lite nya perspektiv, även om du inte håller med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela