lortmaja

Terapin.

Publicerad 2014-01-22 20:28:00 i Allmänt,

Läser just nu "Lev som du vill och inte som du tänkt dig". Fick tipset av min pratperson att köpa den. Nu läser jag i den var och varannan dag. Trodde aldrig att en självhjälpsbok skulle kunna hjälpa mig, för jag kan känna mig så komplex, men den här boken är ett av mina bästa verktyg. Plötsligt ser jag orsaker och mönster mellan tankar och beteenden och tidigare upplevelser och uppväxt. Det är inga lätta saker att ändra på, när man ska till att förändra ett mönster som funnits i många år, ibland sedan barnsben.
 
Det tar tid och det är frustrerande. Just nu känns det extra frustrerande, när jag ser varifrån en hel del saker kommer ifrån och samtidigt ser att jag trots denna upptäckt, ändå gör om samma saker gång, på gång, på gång. Nu när jag vet var en del saker beror på och var de har sitt ursprung, borde väl allt bara vara löst. Eller? Nej, det fungerar tyvärr inte så med invanda mönster. Jag måste börja från början, med pyttesteg. Åh, jag som har så dåligt tålamod!!!!! Jag blir tokig!!!! Jag vill gå från noll till hundra på två sekunder. Istället måste jag ta allting i snigelfart. Samtidigt inser jag att de där snigelstegen också kommer bli en rejäl utmaning. Vissa saker, som för andra är en bagatell, kommer vara som att bestiga ett berg. Kan inte förstå hur det ska gå till? Men på något sätt måste det väl gå. Börja aldrig i terapi, om du tror att det ska gå snabbt. För det gör det inte. Men det är förlösande skönt när det väl går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela