lortmaja

Ni, mina vänner, inspirerar mig!

Publicerad 2014-05-13 12:10:00 i Allmänt,

 
 
 
Det är så lätt att vika av vägen man just har upptäckt, när det blir jobbigt och istället välja en tryggare väg och följa efter alla andra. Rätta sig in i ledet och inte sticka ut gå dit man förväntas gå, allt enligt regelboken. Slippa bli ifrågasatt och ta jobbiga diskussioner från dem som inte accepterar eller förstår. Ibland kan trycket bli för stort och då orkar man inte följa sitt hjärta, eller i värsta fall tappar bort sin röst i bruset av de andra, som verkar veta exakt hur man ska göra och vad som är bäst för en.
 
När jag tänker på mina vänner har de alla vågat följa sitt hjärtas röst - i både stort och smått. En vän flyttade söderut till kärleken och kom på efter några år att hen nog ville byta bana. Sagt och gjort och nu går hon i starta eget-tankar. En annan vän har satt ner foten ordentligt gentemot sina nära och kära och har vågat ta chansen att leda ett stort projekt, trots att hen egentligen inte vågar. En tredje vän bestämde sig för att skaffa barn, trots studier och osäker inkomst och nu har hen världens sötaste solstråle till barn och det här med inkomsten löste sig som ett brev på posten. En fjärde vän bestämde sig för att utbilda sig till frisör efter gymnasiet och har nu egen firma med många stammisar och kan sova gott om natten. En femte vän har påbörjat en rad olika högskoleutbildningar, som många skulle kunna döda för att komma in på, men avslutat dem, för att de inte har känts rätt. Slutligen hittade hon en utbildning som passade som handen i handsken, leder hon yoga-klasser och funderar på att starta eget. En annan vän har fött två barn, aktivt tagit avstånd från hetsen kring hur vi "ska" leva och valt att vara mammaledig längre än normen, eftersom hon inte vill att barnen ska börja på förskolan, när de är ett år.
 
Jag som har stått på sidan av, vet att era vägar inte har varit spikraka, men ni har ändå fortsatt mot målet och och i slutändan har det blivit bra! Allt detta inspirerar mig att också våga följa mitt hjärta, även fast det känns läskigt och osäkert. Så, nu är det min tur att göra det ni redan har gjort och fortfarande gör! I höst följer jag hjärtat och flyttar till min forna studentstad. Plugg på deltid och osäker inkomst - men ändå känns det helt rätt! 
 
Tack till er!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela