lortmaja

Styrka!

Publicerad 2014-10-24 12:39:16 i Allmänt,

Jag är ju en vata-person enligt ayurvedayogan. Vata består av rymd- och luftelementen vilket gör den till en mycket rörlig och lättpåverkad dosha. Därför rekommenderas rutiner och struktur för att den ska behålla sin jämna energi, som annars kan svikta. Det här med rutiner funkar ju sådär när man pluggar, men jag gör så gott jag kan och kliver upp vid åtta varje morgon och äter på bestämda tider och lägger mig i rimlig tid. Men det jag har upptäckt nu är det här med styrketräningens effekter (förutom en starkare kropp). Jag har märkt att den sortens träning balanserar upp min annars lite fladdriga vata-energi och ger den tyngd och stadga. Det är som att den samlar ihop alla delar av mig och tar ner mig på jorden, till skillnad från pass där jag flyger omkring till höger och vänster. Dock älskar jag sådana pass och skulle inte direkt få för mig att sluta gå på dem, men dessa pass kanske också ökar min känsla av fläng och rörlighet? Styrketräning innebär ju också en mer jämn nivå under träningspasset, vilket kanske också har en lugnande effekt? Hur som helst har jag fått en nytändning på styrketräning! 
 
Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela