lortmaja

Deppen

Publicerad 2014-09-29 23:25:20 i Allmänt,

Jag såg att det hade kommit en rapport om vad sociala medier gör med oss människor. Ska läsa den om jag får tag i den, för jag funderar en del kring det idag. Människors inställning till världen och samhället. Det är mycket depp och inte lika mycket hopp om en ljus framtid. Beror det på att världen faktiskt har blivit sämre eller beror det på att det känns som att den blivit sämre? Förr var ju inflödet av världens orättvisor mer begränsade. Man höll sig till radio och TV, där det dessutom inte fanns reklam.
 
Nu överöses vi med fruktansvärd information om vad som sker bakom stängda ridåer. Det går inte att blunda för det, även om vi önskar. Det dyker upp överallt - i reklampauserna som blir allt fler, ser vi Röda korsets filmklipp med barn som svälter eller är på flykt, på nyheterna får vi höra om krigen som skördar oskyldiga offer och hur politiker fattar omänskliga beslut, på Facebook ser vi hur Sverigedemokrater heilar, hur kriget skördar oskyldiga människor, varför du ska äta ekologiskt och Greenpeace som visar hur kolgruvor är på väg att byggas i Tyskland.
 
Flera gånger om dagen nås vi av dessa budskap och jag undrar verkligen vad det gör med oss. Det är också intressant att leka med tanken om vad det skulle göra med oss, om nyheterna plötsligt började sända positiva nyheter också (annat än i sporten, som i och för sig fortfarande består av 90 % manliga idrottsutövare. Det är nästan så att man kan tro att det inte finns några kvinnor som idrottar här i världen). 
 
Jag skulle behöva lite positiva nyheter nu. Har drabbats av tillfällig samhällsdepp - allt ifrån världspolitik till politik på lokal nivå, som sköts så jävla oproffesionellt att jag får ett bryt snart. Och så det ojämställda samhället på det. Och till råga på allt känner jag mig maktlös. Som att jag inte gör nog. Otillräcklig i en värld där jag vill lösa alla problem på alla nivåer nu. Jag skulle göra det så bra. Nä, fan vad less jag är. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela